Tips voor het eindejaar: meer dan ooit de moeite waard!

Artisanaal ijs wordt onmiskenbaar gelinkt aan zomer en zonneschijn. Toch merken we de laatste jaren dat het belang van de eindejaarsperiode bij vele van onze klanten toeneemt. Het omzetcijfer stijgt want klanten vinden jaar na jaar makkelijker de weg naar het plaatselijke ijssalon om hun kerstbuche of eindejaarstaart aan te kopen. We zullen u allicht niet verrassen indien we zeggen dat we hier dit jaar nog een exponentiële stijging verwachten. De curve zal hier ongetwijfeld (in positieve zin) omhoog gaan! Meer dan ooit wordt de ambacht gewaardeerd en zal de bewuste consument lokaal aankopen! Bovendien is het een niet te onderschatten visitekaartje van je ijssalon wat ook de verkoop op lange termijn positief zal beïnvloeden.

Enkele gouden tips om goed voorbereid van start te gaan: 

  • begin op tijd: hoewel de feestdagen zelf nog een eindje wegblijven kan er al heel wat gebeuren: denk na over je assortiment, maak foto's, zorg voor reclame op socials, bestel de nodige grondstoffen en decoraties ...
  • beperk de keuze: kies voor een realistisch, beheersbaar aanbod. Zowel in smaken, afwerking als aantal personen. Wees origineel maar ga hierin ook niet te ver. Leg de nadruk op het artisanale karakter van je product.
  • zorg voor wat extra voorraad: je kent ze vast en zeker: de mensen die op kerstavond zelf nog moeten beslissen wat ze juist gaan eten. Zorg ervoor dat ze bij jou terecht kunnen. Ze zijn bij als er überhaupt nog wat beschikbaar is en zijn zelfs bereid hier wat extra voor te betalen!
  • hanteer een correct prijsbeleid: vergelijk je prijs niet met die van fabrieksijs in de supermarkt! Zorg ervoor dat je harde werk naar waarde geschat wordt en je ook volgend jaar gemotiveerd bent om deze periode aan te vatten.
  • zorg voor een goed bestelsysteem: bij voorkeur digitaal zodat alles netjes genoteerd staat en ook door de consument gecontroleerd kan worden. Bedenk een gemakkelijk systeem rond afhandeling: betaling, afhaling. 
  • zorg voor een goed afhaalschema: de eindklant heeft vaak niet veel ruimte in de diepvries. Ze willen dus allemaal zo kort mogelijk voor het serveren bij jou komen afhalen. Zorg dat dit goed georganiseerd verloopt. Meer dan ooit is het belangrijk dat niet iedereen op hetzelfde moment in je winkel staat. Overweeg de tijdelijke huur van een diepvrieswagen om alles te stockeren.
  • geniet van wat rust na de feestdagen: om er dan weer helemaal uitgerust tegenaan te kunnen bij de eerste zonnestralen in het voorjaar!