Onze sector tijdens Covid-19

Beste ijsbereider,

Amper een maand geleden toastten velen onder u op onze kick-off op het nakende ijsseizoen. Spijtig genoeg worden vandaag de langverwachte eerste zonnestralen overschaduwd door verbijsterende donderwolken.

Met de corona-epidemie zijn we even de weg kwijt, nu blijkt dat de wetenschap niet altijd op alles een pasklaar antwoord heeft.
Daartegenover is het is bij momenten ontroerend te zien hoe in bepaalde –cruciale –sectoren de handen in mekaar worden geslagen en mensen er het beste van maken. Uit bezorgdheid, begrip en naastenliefde.
Het raakt ons ook als we onze Chinese leverancier aan de lijn hebben en die ons spontaan aanbiedt om enkele kartons mondmaskers op te sturen.
We worden allemaal getrokken uit de waan van de dag, wat ons uitnodigt om naar de basics te gaan. Te beschouwen wat essentieel is en wat niet. Deze tijden zetten ons aan tot twijfelen en denken. Dag en nacht. Aan ons gezin, aan onze onderneming.

Als u me vraagt of ijs essentieel is dan zeg ik u volmondig ja! Natuurlijk is het dat!
Geestelijke gezondheid is even essentieel als fysieke gezondheid. Zich goed doen, genieten, een ijsje eten is even essentieel voor een mens als water en brood. Niemand die daaraan twijfelt.
Maar vandaag staan we echter voor een veel diepere keuze, met name: wat primeert er vandaag? Primeert onze fysieke gezondheid op dit eigenste moment op onze geestelijke of is het omgekeerd? Waar kunnen wij als sector het meeste helpen? Is het samenbrengen van mensen en het serveren van schepijsjes aan onze toog of ijskar en het uitleveren van ijs vandaag werkelijk essentieel?

Tegelijkertijd zijn we samen met onze werknemers bezorgd over de economische gevolgen voor onze onderneming. Wie gaat dat allemaal betalen? Mensen scheppen gelukkig zelf hun economie. Als onze leiders willen, kan er veel.
Een aantal zaken zijn al beslist: sociale bijdragen van het eerste en tweede kwartaal mogen uitgesteld betaald worden, zowat alle rekeningen van de overheid zullen een tijdje mogen blijven liggen, de hinderpremie kan een eerste nood lenigen …
Onze accountant vertelt ons dat er nog veel meer in de maak is. Hij adviseert ons de berichtgeving te volgen, maar nog een weekje te wachten om concrete stappen te ondernemen. De overheid is immers druk doende om alle online tools voor de aanvragen te maken. (Alleen voor werkloosheid voor personeel mag je niet wachten. Dit kan je nu al aanvragen, rechtstreeks bij de RVA of via het sociaal secretariaat).

We houden op dit moment niet alleen contact met de overheid ,maar ook met onze leveranciers. Samen met hen gaan we kijken hoe we het snelste kunnen terugkeren naar business as usual, eens dit allemaal achter de rug is. Gelukkig hebben we goede en sterke partners.

Ondertussen zijn wij en uw collega’s benieuwd naar uw mening. Het kan ons helpen onze eigen mening te vormen in de communicatie met de overheid en onze leveranciers. Zou u daarom een paar vragen willen beantwoorden.

We stellen deze vragen aan de 1500 ijsbereiders in de Benelux in ons relatiebestand. We laten u de antwoorden (in percenten) weten. Het kan ons allen helpen een goed voorbeeld te zijn voor onze naasten en onze klanten!

Tenslotte een woordje aan onze jonge ondernemers. Jullie gaven de afgelopen jaren kleur aan onze dierbare ijssector en zorgen dat we vandaag trots kunnen zijn op onze artisanale ijsjes. Heb geen vrees! Jullie hebben reeds bewezen in de afgelopen periode dat jullie dynamiek broodnodig is en dat meer van dat onze sector alleen maar verrijkt. Concentreer jullie nu in de eerste plaats op jullie naasten en wat echt telt. Wij van onze kant zullen er alles aan doen om bij onze leveranciers solidariteit te vinden voor deze moeilijke tijden waarin we beland zijn.

Geniet alvast met uw gezin zelf van een lekker versgedraaid ijs in de komende dagen!

-De uitkomst van onze rondvraag kan je hier bekijken-